Saturday, January 15, 2011

mari sokong kempen al-lavendari

terbaca entri di blog kak Azie

langsung aku singgah ke blog Tn Hj Hamzah pula..

disini aku salin & tampal entri Tuan Haji..

"Mungkin elok juga di panjangkan penggunaannya kepada blog dengan sedikit pengubahsuaian. Sehubungan dengan itu saya mohon mencadangkan supaya pada setiap 15hb kita jadikan "HARI BERBAHASA MELAYU DENGAN BETUL" . Maknanya kita pastikan tidak membuat entri dengan menggunakan bahasa atau ayat SMS, ejaan Inggeris yang di Melayukan, bahasa 'pasar' dan sebagainya pada setiap 15 haribulan. Contohnya, elakkan mengguna perkataan-perkataan atau ayat seperti ini: Skang - sekarang aq - aku xmo - tak mahu korg - engkau orang canih - macam ini ngh wat pe - tengah buat apa ekceli - actually sedenli - suddenly " Usul saya itu nampaknya telah mendapat sokongan dan reaksi yang positif dari semua pemberi komen.

Esok adalah 15hb. Oleh itu marilah kita menggunakan Bahasa Melayu dengan betul dalam entri atau komen kita, sekurang-kurangnya pada hari tersebut, agar kita tidak terlupa untuk menggunakan Bahasa Melayu dengan betul apabila diperlukan nanti. Kalau sudi, bolehlah diwar-warkan usul ini kepada rakan-rakan blogger yang lain mengikut kaedah masing-masing yang dirasakan sesuai. Sepanduk di atas bolehlah digunakan, jika perlu dan mahu.


Sekian. Terima kasih.



aku nak sokong la bisul usul Tn Hj Hamzah ni jadi hari ni entri aku akan menggunakan bahasa yang betul..


*teringat lagu kempen Bahasa Jiwa Bangsa..

3 comments:

al-lavendari said...

Terima kasih banya-banyak di atas usaha awak membuat entri ini. Jikalau kita sendiri tidak berusaha memartabatkan Bahasa Melayu, jangan harap Karpal Singh atau Lim Kit Siang akan berbuat demikian.

*Cuma nak beritahu pembaca awak, buat masa ini saya tak ada bisul ! hehe

azieazah said...

Sama-samlah kita memantapkan lagi penggunaan Bahasa Melayu kita.

Kalu salah, sama-sama tegur menegur.

ejaescobart said...

Tuan Haji,

terima kasih sudi singgah teratak buruk saya ni..

pasal bisul.. minta maaf.. gurau-gurau je ye Tuan Haji..