Wednesday, January 19, 2011

aku neutral la..

tadi siang aku ada masuk mengajar kelas darjah 3... kali ni aku mintak murid2 siapkan tugasan yang aku bagi semalam dan buat semua pembetulan dalam buku tulis...jadual hari ni cuma setengah jam sahaja..

dah cukup masa loceng pun dah bunyi.. murid2 aku arahkan berbaris dengan keadaan senyap.. belum sempat ketua darjah ucap terima kasih tiba2 terdengar suara menangis.. rupa2 seorang murid lelaki dok menangis.. sebagai cikgu yang prihatin... cewah! aku pun tanya kenapa.. punca dia menangis sebab dicubit kawan lelaki yang beratur di belakangnya.. yang mencubit tu pulak anak ustaz kat sekolah aku tu..

seperti cikgu2 yang lain jugak.. mesti nak tau kenapa di cubit dan mencubit? ye laa.. aku ni risau laa buatnye mangsa cubitan tu ada lebam2 ke.. kang ada pulak parent yang mai komplen.. sebelum perkara2 mengarut berlaku ada baiknya aku tukar profesion kejap jadi pegawai penyiasat... jadi soalan mesti la bertalu2 yang keluar dari mulut aku..

dan menjadi kepantangan aku bila aku tanya tak dak respon.. di tambah pula yang ditanya tu tak mau memandang muka aku yang cantik jelita ni.. huh! memang cari penyakit la..

bila soalan aku tak dapat balasan.. aku mintak dia toleh pandang muka aku.. bila masih tak ada respon, aku cuit bahu mintak dia toleh sekali lagi... tak semena-mena dia pulak yang menangis.. dah laa soalan aku tak nak jawab.. pastu menangis macam budak perempuan.. yang makin menyakitkan hati aku.. dia boleh pulak campak kertas yang dia pegang tu ke lantai.. konon tunjuk protes laa.. by that time aku memang rasa cam nak bagi penyepak je.. baru darjah 3 dah tunjuk kurang ajar.. belum masuk tingkatan 3 lagi...

jadi aku tak mo panjang2 cerita & layan peel anak ustaz ni.. aku pun suruh laa budak2 lain jalan keluar kelas... sampai kat tangga je abu tengok budak2 lain tak bergerak.. ingatkan ada budak jatuh tangga ke apa ke.. rupa2 si anak ustaz ni tak puas ati dia campak lagi kertas yang dia pegang tu pada mangsa cubitan dia... huk alah.. memang aku menyirap je tengok perangai dia.. tak paa aku KIV dulu.. tunggu dan lihat je nanti kalau2 perangai dia makin menjadi aku memang tak teragak-agak nak serah je pada Penolong Kanan..

aku buat ni pun bersebab.. aku tak mau disebabkan mak @ bapak diorang ni jadi cikgu kat sekolah yang sama menjadikan diorang ni besar kepala.. boleh buat apa saja pada murid lain.. dan aku tak mau ada unsur2 buli dalam kelas aku.. aku memang neutral masa mengajar.. kalau yang buat salah memang aku marah direct je tak kira anak sapa pun... buat apa nak pilih bulu.. belum ada lagi termaktub dalam pekeliling mana-mana kena bezakan cara mengajar terhadap anak2 cikgu dengan bukan cikgu..

tapi kalau ada cikgu2 lain yang amik sikap double standard ni aku tak tau laa kan... tepuk dada sendiri mau ingat la... huh! nonsense laa pada aku...





paling-paling geram pun aku rotan tangan je... tu pun rotan 'manja-manja' je..






*err.... kadang2 terpikir.. cengey ke aku ni?? :P

6 comments:

azieazah said...

Hai mentang-mentang ayah dia mengajar kat situ, tunjuk besar kepala plak ek?

Kalu zaman dulu, lagi mak pak ada ngajar situ, lagi takut sebab ada cikgu lain jadi spy.

skang, dah terbalik plak.

Citarasa Rinduan said...

eja--
tu dia..melampau lah anak ustaz tu..
pi lapor jer kat pihak atasan..biar makayah dia beri didikan yang sempurna..

dah kurang ajor tu..

ejaescobart said...

kak Azie,

tu laa budak2 la ni tak macam zaman Eja dulu.. Eja dulu jgnkan nak tunjuk 'bebai' lagu tu.. kalau ada yang buli, nak mengadu pun tak berani.. pasai arwah abah bukan jenis sebelahkan anak... huhu..

ejaescobart said...

Ayu,

tu yang Eja KIV dulu tu.. nak tengok lepas ni nak tunjuk perangai cemana pulak..

Ilhamny.com said...

yes..i like k.eja nye prinsip tu.. takut kat blkg nanti dia blasah lak bdk tu..besar kepala sbb anak ustaz..
lg pun kalau mak bapak skrg mcm mak bapak dulu2 senang, degil jek leh rotan..nih suma manja, kena rotan sikit, terus parent serang cikgu..mcmne anak x naik kepala..

ejaescobart said...

tengkiu kerana memahami... :)