Monday, December 6, 2010

nak sambut mana satu??

tahun baru dah makin dekat.. masing2 sure ada azam baru.. yang azam baru nak capai azam lama pun ada.. hahaha.. yang tu aku le tu.. :P

tapi cuba tanya bila kita sambut tahun baru? majoriti aku rasa bagi jawapan 1hb Januari nanti.. 7hb Disember ni bukan tahun baru ke?? so, mana satu nak sambut? esok ke atau 24 hari lagi ke?

pilihan di dada anda.. cewah! cam nak afundi plak..

pada aku nak sambut2 2-2 pun tak salah.. tapi lebih afdal sambut esok.. nak pulak yang tak uzur bleh berpuasa sunat.. sampai hari ke 10.. pastu belh terus buat bubur asyura... tapi.. gula tak bleh banyak.. nanti kos tinggi... huhu..

bila sebut bubur asyura.. (ye ke aku sebut??) teringat masa kecik2 dulu.. seronok tengok kaum2 ibu bergotong royong masak bubur ni..tapi sekarang bukan tengok lagi dah.. aku pun nak kena turun gotong royong jugak.. pasai dah jadi sebahagian dari kaum tu.. hehe..

tapi aku pelik laa apsal di panggil bubur? bukan berair pun.. kan? ke sebab cara memasak menyebabkan dipanggil bubur..?

aku suka bubur asyura yang taruk pelbagai jenis kekacang.. ubi.. jagung.. fuh! memang terbaekkk.. nak pulak makan yang dah disejukkan... sedap weyy... isk.. tak sabaq nak tunggu 10 Muharram aih.. tapi ada jugak yang taruk rempah.. macam mak kakak ipaq aku.. (org Kelantan) dorang buat bubur asyura taruk rempah.. rempah apa aku tak pasti.. tapi tekak aku memang tak berapa nak bleh terima.. aku rasa bukan org Kelantan je kot yg buat guna rempah tempat2 lain mungkin ada.. cuma aku dah terbiasa makan jenis yang manis tak dak rempah..

sempena nak sambut tahun baru sok.. jom layan lagu ni...


3 comments:

shila said...

kat johor x der bubur asyura cam kat utara lah... teringin aku nak makan... yg manis2 byk jagung tuh seeedaaaapp... kat johor ni depa masak bubur lambuk tapi panggil bubur asyura

ejaescobart said...

ko kena wat sendri la tu jawabnya..

shila said...

eja... kalau aku tau buat aku dah wat tau.... malas nak blaja kan.. huhu..