Monday, November 21, 2011

Serba Tak Kena - rentetan entry by AA

Isnin..

pagi buta..


dah siap nak ke sekolah hari ni.. tunggu En Suami balik kerja je lagi.. sebab karang dia nak hantar hero kecik ke rumah pengasuh.. kalau aku pegi sekolah dulu.. mau nya dia meraung satu taman boleh dengar suara dia..

ok lupakan sekejap pasal tu..

tadi aku meronda ke rumah kengkawan.. singgah ke rumah kak AA.. baca entry pasal bantuan RM100 di sini..

rasanya pihak sekolah yang amik tindakan terhadap ibubapa tu kurang jelas dengan arahan KPM yang tidak membenarkan bantuan itu diambil atau dipotong untuk tujuan melangsaikan yuran yang belum dibayar..

dah nama pun bantuan ihsan utk keperluan murid bagi tahun 2012.. jadi nak potong sampai tinggal RM9 buat apa.. lain laa kalau duit skim KWAMP (Kumpulan Wang Amanah Pelajar) yang biasanya diberi pada murid-murid yang miskin.. haa.. kalau duit KWAMP tu nak potong untuk bayar yuran tak apa.. sebab tujuan duit tu diberi pun memang untuk membantu murid-murid dalam keperluan mereka di sekolah..


tapi tu laa payah nak cakap.. sebab ada ibubapa yang salahgunakan duit yang diberi.. ada yang dapat je siap pi cari henfon baru.. ada yang guna pi repair motor.. sampaikan duit yuran anak tak di bayar..sebab tu laa agaknya pihak sekolah mengambil tindakan memotong bantuan RM100 tu...


satu lagi yang selalu ibubapa keliru dengan yuran seperti yang Menteri kita cakap baru-baru ni.. yuran persekolahan akan dimansuhkan.. yang dimansuhkan hanyalah yuran tapi untuk barang keperluan murid seperti buku tulis, baju sukan, stokin (sesetengah sekolah), tali leher dll (hanya sekadar menyebut beberapa contoh) tidak dimansuhkan..


pengalaman aku di sekolah lama.. ada ibubapa yang salah paham datang ke sekolah komplen sebab sekolah bagi senarai keperluan murid.. bermati-matian tak mau bayar.. last-last bila bagitau kat ibubapa tu mintak sediakan sendiri barang keperluan.. baru tau harga di luar lebih mahal dari di sekolah.. dan-dan tu laa nak bayar.. haii.. macam-macam..



*bukan senang nak pahamkan orang dewasa dari budak-budak..

No comments: