Saturday, June 19, 2010

petua..

salam... dalam dok sibuk2 ni aku ngelat jap..heheh... ni nak kongsi petua yg aku baru tau petang tadi.. mungkin ada yang dah tau petua ni... x pe laa aku nak bagitau jugak.. muahahha.. (gelak jahat)

petua yg aku nak kongsi ni ialah cara nak ngelak telur (dalam kuantiti yang banyak ok.. kalau takat sebiji dua x der maknanye petua ni..) yang di rebus pecah.. petua yg baru aku dapat ni ialah sebelim letak telur dalam periuk, masukkan garam dalam air.. kemdian masukkan asam gelugur a.k.a asam keping banyak pun x pe.. dah tu baru masukkan telur dalam periuk tadi... pastikan air melepasi paras telur... kemdian rebus dengan api sederhana besar...

bih kurang paras ni la air nye.. (pic aku mintak kat uncle google..)

alhamdulillah tadi aku rebus 50 biji semua cantik2 belaka x de satu pun yang pecah.. kira menjadi laa petua ni... aku dapat petua ni dari mak aku ler... mak aku plak dapat dari sape tah...

ok laa tu jer aku nak share.. nak sambung keja...


daaa...

No comments: