Monday, September 26, 2011

susu 1 Malaysia....

minggu lepas aku bertugas dengan Super Betul... minggu lepas juga la murid-murid diberikan susu tambahan diberi nama susu 1 Malaysia...

dulu-dulu masa aku sekolah dapat jugak la minum susu dari kerajaan ni... tapi dulu susu lebih diberi keutamaan pada murid-murid yang miskin atau yang dapat bantuan RMT... aku memang sah-sah tak dapat sebab anak cikgu.. tapi dek kerana teringin nak minum juga susu tu.. aku beli.. time tu boleh beli.. tak silap aku sekotak dalam 30 sen saja.. murah kan? biasa Bonda suruh aku beli 5 kotak.. ye laa dah ada 5 beradik.. yang tua pun nak jugak... (abang sulung & kakak yang dah sekolah menengah time tu)..

masa tu pada kotak susu tu ada macam-macam gambar.. gambar yang melambangkan Malaysia.. ada gambar bendera.. gambar anak-anak Malaysia pegang bendera la... rasa susu tu mestilah coklat... budak-budak kan suka coklat...

sekarang ni pun masih diberi perisa coklat... saiz kotak agak kecil jika dibandingkan dengan zaman aku sekolah dulu... bila kotak kecil.. isi pun tak la sebanyak susu dulu...

minggu lepas budak-budak sekolah aku diberi susu pada hari Rabu & Jumaat.. arahan dari PPD.. kena bagi seminggu dua kali...

prosedur nak bagi minum pun bukannya mudah macam zaman aku sekolah dulu... dulu asal dapat susu je.. kocak-kocak kotak.. cucuk straw dah boleh minum...

kali ni kena suruh budak-budak tu cuci tangan dulu, dah dapat susu, kena goncang.. lepas tu nak minum bukan boleh sedut macam tu je.. kena sedut sikit utk rasa dulu... dah pasti susu tak rosak (kalau sedap macam susu coklat biasa tu,.. maknanya tak rosak le tu...) baru laa boleh minum... minum pun mesti serentak masa perhimpunan.. tak boleh bawak masuk ke kelas.. atau simpan sampai rehat.. ye aku tau.. budak-budak bila dapat makanan atau minuman yang sedap-sedap nak habiskan pun cara jimat-jimat.. sengaja tak mau bagi cepat habis.. (hehehe.. aku dulu pun cam tu jugak...) jenuh jugak la pada mulanya tu nak suruh budak-budak habiskan susu tu.. terutama budak darjah 1... masing-masing sedut sikit-sikit je...

pada hari pertama pemberian susu, semua batch yang diberi ok.. tak ada yang rosak.. lupa pulak nak bagitau.. sebelum budak-budak tu minum.. yang jadi tukang rasanya sapa lagi.. aku le... saspen je masa mula-mula nak rasa.. aku pulak yang takut terkena susu yang rosak... mujur la ok...

tapi masa hari kedua tu (Jumaat).. ada sorang budak darjah 4 bagitau susu yang dia rasa tu masam.. aku tengok tak ada sorang pun yang nak pastikan susu tu betul-betul masam... Super Betul lagi laa.. awal-awal lagi dah cabut masuk bilik guru... jadi yang kena rasa susu tu sapa lai kalau bukan aku... adehhh! memang masam.. rasa menyengat je lidah time susu tu masuk mulut... bluekkk!!! mujur laa aku tak sakit perut @ muntah-muntah lepas tu... syukur alhamdulillah....


aku dengar ada sekolah dalam daerah aku ni dapat susu yang rosak.. budak-budak yang minum susu tu mengadu sakit perut lepas minum susu tu... harap-harap pihak yang berkenaan cepat-cepat la ambil tindakan...





lepas rasa je terus aku snap.. jadikan bukti.. hehehehe..







*harap sangat batch susu yang ada kat sekolah aku tu tak rosak... aminnnn.....

1 comment:

farae al-farafisya said...

Salam perkenalan..
selalu dtg baca je...hehehe..
hari ni rasa mcm nak komen pulak..

sekarang dpt susu dutch lady ye?
kelas bdk2 skrg ek...
sy pun ingt lg kotak susu yg dl...
ada gmbr bertemakan nilai murni...
nostalgia gitu...

anak cikgu mmg tak dpt, tp arwah mak kdg2 belikan utk kami adik beradik...
dpt la jugak merasa...