Saturday, April 9, 2011

sapa patut ke sekolah?

entry yang tertunda.. dah taip separuh jalan kemdian ada keja nak kena settle terus aku save je dulu entry ni..

dah tengah malam tadi lepas tengok maharaja lawak mata dah leh nak tido.. (mungkin petang tu aku dah bantai lena dekat 2 jam lebih..) aku ingat nak laa sambung cerita.. tapi maleh pulak nak menaip.. baik aku baca je entry kat bloglist aku tu... alih2 dekat kul 2 jugak laa aku tido.. isk isk..

ni nak cita sekolah punya hal.. pagi sebelum masuk kelas tu.. aku tanda laa buku bebudak tahun 2 tu.. dalam banyak2 buku aku tanda tu ada laa satu buku ni cam pelik je aku rasa.. muka surat pertama ok lagi laa... masuk muka surat 3-4 aku tengok tulisan makin berubah.. dah tak macam tulisan budak 8 tahun.. iskk.. tak kan laa masih ada spesis tu lagi kot? bukan time dulu2 ni.. (itu aku cakap lam hati je..)

dah masuk kelas aku panggil tuan punya buku.. bila aku tanya tulisan siapa.. dia nak nak jawab pulak.. sampai 3 kali je aku tanya.. tak nak jawab jugak.. mula laa hangin satu badan.. ngalahkan makan pulut durian.. (aduh.. sedap nya makan pulut dengan derian..- selingan jap)


pic tiada kena mengena dengan buku sekolah murid...





ok sambung balik.. dah banyak kali tanya.. baru laa dia ngaku yang tulisan dalam buku tu adalah tulisan mak dia.. ok.. tekaan aku dah betul.. next, aku bagi buku tu suh dia tulis dari mula sampai habis.. mesti hantar hari Isnin..

belum habis lagi.. aku pesan kat budak tu merangkap satu kelas sekali.. lebih kurang cenggini la ayat aku... "kalau ada lagi lepas ni mak ke, bapak ke, abang ke, kakak ke yang buatkan kerja sekolah kamu, mintak diorang je datang ke sekolah.. kamu duk kat rumah.. mudah cikgu nak bagi kerja sekolah yang susah2 sket pada diorang.."

sebenarnya bukan aku nak cita cemana aku amik tindakan kat budak tu.. tapi tentang sikap mak bapak bebudak ni... aku heran laa.. kenapa mak bapak yang nak buatkan kerja sekolah anak (kebanyakan yang kerap dok buat kerja sekolah anak ni mak-mak la.. yang bapak-bapak ni buat tak heran je...) kot ye pun kesiankan anak.. jangan la sampai buat kerja sekolah anak.. hish! aku memang tak boleh terima laa bila hantar anak ke sekolah, tapi maknye pulak yang siapkan kerja sekolah.. sekarang ni sapa yang patut pegi skolah?? agaknya masa zaman sekolah dulu maknye tak berapa nak belajar kot.. bila sampai tang anak, teringin balik laa masuk sekolah.. agaknye la..

pada mak-mak, bapak-bapak di luar sana.. yang ada terbaca kisah aku ni.. aku mintak tolongg laa sangat2.. jangan laa buat kerja sekolah anak.. kalau sayangkan anak tak yah laa buat macam tu.. yang rugi bukan nya cikgu.. biarla anak tu menangis nak siapkan kerja sekolah, jgn mak bapak menangis pulak dikemudian hari..



*masa aku sekolah jangan harap nak mintak sesapa buatkan kerja utk aku.. silap haribulan kena marah lagi ada laa...

No comments: