Thursday, May 19, 2011

Program antidadah lagii....

hari ni Khamis 19 May 2011... pengajaran dan pembelajaran (P&P) masih tak dapat dijalankan.. berikutan program antidadah yang aku ceritakan dalam entry yang lepas... program hanya akan berakhir pada esok, Jumaat..

pagi tadi acara pertama adalah pertandingan sajak antidadah.. dari murid darjah 3, 4, 5 dan 6.. masing-masing naik ke pentas dengan gaya masing2.. ada yang bersemangat.. sampai terkejut para hakim... bukan bersemangat deklamasi sajak.. tapi tang bagi salam je... bukan main kuat lagi.. tapi bila nak mula bersajak tu... aduuhh.. tak kemana hilang suara... agaknya gugup la tu..

tak kurang jugak bersajak dengan gaya ala2 nak bercerita... ye laa aku tak salahkan budak... mungkin depa ni tak banyak pendedahan tentang sajak.. asyik2 bercerita je.. ditambah pulak kurang latihan.. (masa suntuk)..

paling kelakar tu ada sorang peserta dari darjah 5.. 'sihat' budaknya... dari gaya langkah naik ke pentas memang nampak konfiden saja.. sampai je depan mic, bleh pulak dia betulkan seluar.. gamat la sekejap depan tadi dengan gelagat dia.. walau apa pun.. persembahan dia - not bad la.. pada aku yang bukan juri profesional ni..

dah habis acara deklamasi sajak.. sambung pulak dengan pertandingan melukis poster bagi murid tahun 4 hingga 6.. pertandingan mewarna dari prasekolah hingga darjah 3..

murid tahun 6..



pantang suruh berposing..

tamat je masa pertandingan.. aku tak buang masa.. buat kelas tambahan kat budak darjah 3.. sebabnya esok dalam jadual tak ada Matematik.. jadi aku gantikan la dengan waktu yang dah terlepas tu... ala.. kelas tambahan ni pun ala-ala bagi tips nak peksa le.... :)

dah penat bebel.. jom layan gambar bebudak bertuah tu...



antara yang tekun..




Kiri : Hafizatul, Nabila, Anisa, Azlena dengan hasil kerja sendiri..



Kiri : Sabri, Ayuni, Zaifol



Batrisyia, Hafizuddin, Alif, Mukhliss, Amiruddin



Aqilah, Nadiah, Arsyad, Halim



Daniel dengan mini posternya...



ada cerita pasal Daniel ni... dia ni bukanlah murid yang suka mewarna.. kalau diberi latihan yang ada gambar dan aku mintak warnakan gambar tersebut.. dia sorang je yang akan warnakan gambar tu dengan satu warna je.. contoh kalau gambar ais krim.. kalau dia pegang kaler merah.. habis ais krim tu diwarnakan dengan merah.. kalau ais krim tu ada kon, dengan kon-kon skali warna merah..

tapi tadi bila aku tengok hasil kerja dia rasa terkejut pun ada.. yang best nya bila aku tunjukkan pada mak dia.. (jugak cikgu kat sekolah aku).. mak dia siap cakap macam ni.. "betul ke ni kertas Daniel?" hahaha.. mak dia pun cam tak caya....





*terhibur tengok keletah budak2 tu mewarna tadi... macam2 gaya ada...

3 comments:

Citarasa Rinduan said...

good morning eja...
sure sibuk nak ke klas nie...
hehehe


wah!!! tang pelajar yang `comel` naik pentas tu.. ayu dapat imaginekan dia betulkan seluar ala2 pak uda.. hehehhe..

dan.. tahniha utk pemenang ...memang cantik2 lukisan yang mereka warnakan..

shila said...

best aaa sek hang leh wat cam ni.... kat sek aku jgn harap lah... pnp mestilah mengajar... kalau ada aktiviti sabtu jer.... kalau ganti sabtu pun wajib pnp... fahaman GB aku pnp adalah mengajar... payah...

ejaescobart said...

Ayu,

hari ni bagi hadiah.. masing2 senyum lebar bukan main..

yang 'sihat' tu pun menang sajak.. dia naik je tadi dapat tepukan gemuruh dari budak2 lain...





Shila,

susah la macam tu.. P&P tak semestinya dalam kelas... kalau buat program macam ni pun kira P&P jugak la.. isk.. habuan hang la dapat GB lagu tu...