Sunday, May 20, 2012

masterchef in da house...

Ahad...



malam tadi aku dah berkobar2 nak update entry.. tapi ntah apa yg tak kena dengan line internet ataypun aku rasa ada konspirasi dari TM buatkan line telefon hilang tiba2.. nak buat report pun tak bleh.. jadi aku pasrah je laa malam tadi tido awal dengan hati yang membungkam.. punya panjang mukadimmah aku.. nak tunjuk entry panjang le tu.. hehe


hari ni aku memang sarung apron merah dari kul 9:30 sampai la kul 3:30 tadi ni.. tu dia aih.. punya lama kalah orang katering masak.. saja laa nak bagitau aku dok lama kat dapo tu kira qada' masa yang aku tak dok situ dari Isnin sampai Jumaat... boleh cenggitu...?


sesi pagi aku hanya hidang roti jala + roti canai dari dapo Abg Id.. hehehe.. mana dan nak buat serapan dah kau jaga tido pun dekat2 kul 7... jadi aku sebagai isteri dan ibu yang menjaga masa..maka aku masak kat kuali dorang je laa juadah pagi tadi..


dengan terhegeh-hegehnya kepakaran yang ada.. aku sempat laa siapkan kuah laksam + lauk tengah hari tadi... pic kuah laksam & lauk aku tak amik.. udah penat sangat.. tak lalu nak men-snap pic dah...

tapi last-last aku amik jugak pic laksam yang dah siap aku gulung... percubaan pertama kali.. dapat laa gulung.. mula-mula tu tak konfiden.. tapi akhirnya menjadi jugak... hasil usaha gigih laa katakan... :P


terimalah pic aku yang langsung tak dak seni.. tujuan aku snap ni nak tunjuk bukti bahawa aku penah buat laksam sendiri... nak resepi? boleh aje....




siap 5 gulung.. tapi 2 gulung dah masuk perut hero kecik.. bukti sedap kan?? hehehe



resepi laksam:

3 cawan tepung beras
1/2 cawan tepung gandum
4 cawan air suam - aku bubuh 3 cawan lebih sikit je...
garam sikit..
minyak utk sapu tudung periuk..

masuk tepung kendian bubuh air... kacau sampai tak berketul..
pastikan kukusan dah panas ye puan-puan..
kendian boleh laa masukkan tudung periuk dalam kukusan.. (nak kasi panas sket)
agak dalam 1-2 minit.. sapu minyak sikit (tak mo kasi melekat)
tuang sesenduk bancuhan tepung (buat ala-ala kuih ketayap)
bagi rata penuh tudung periuk tu ye puan-puan.. (jgn jadi cam aku tadi.. laksam berlubang.. hahaha.. terus masuk tong)
kukus dalam 3-4 minit.. atau sampai nampak tepung tadi dah mengelembung..
keluarkan dari kukusan.. biar sejuk sekejap.. kendian gulung...




*selamat mencuba...sukatan cawan tu aku just guna cawan yang dok bubuh air teh je... :D




2 comments:

Firdausy CiLiKku said...

fuuulamak.. akak dah reti buat laksam. dasat.... nanti kalu aisyah g umah, aisyah nak akk buat laksam special utk aisyah ek

ejaescobart said...

boleh insyaAllah.. roger awai sket bila nak mai tu...