Friday, December 3, 2010

tips utk buat aduan..

aku nak kongsi sikit tips utk buat apa2 aduan/laporan pada mana2 pihak yang bertanggungjawab.. terutama kalau kita buat aduan secara verbal..maksud aku kalau kita call n cakap dengan operator.. based on pengalaman aku la..kalau orang lain aku tatau laa cemana pulak caranya...

seperti biasa operator akan tanya nama kita.. dah bagitau nama tu.. tanya balik nama dia siapa.. kadang2 operator sengaja je sebut nama dia cepat2.. sampai kita pun tak berapa nak perasan sangat nama dia.. dan pastikan kita buat sikit catatan.. in case terlupa.. ye laa kan ke nanti banyak nak komplen.. karang lupa pulak nama org tu sapa..

ok pastu.. buat laa segala aduan/laporan/pertanyaan apa2.. bagi la operator tu tau se-detail2 nya tentang perkara yang kita nak adu/lapor/ tanya tu.. pastikan kita catat setiap jawapan yang diberi.. (terutama kes streamyx.. pasai operator dia baca manual je.. huhu.. pecah rahsia..)

sebelum memutuskan talian.. sila lah ambil no repot yang kita buat tu.. dan catatkan sekali lagi.. selalunya no repot gabungan huruf dan nombor.. kang payah pulak nak hapal.. jadi tulis je laa..

dan sekiranya aduan/laporan tu tak der apa2 feedback dari dorang.. senang je nak call balik dan bagi no repot tadi.. jadinya tak payah laa kita nak cerita dari A sampai Z balik.. kan ke menjimatkan bil telefon kita jugak tu...


opss.. jangan lupa cakap laa tima kasih.. tau.. :P



amcam?? tips aku boleh membantu tak?

1 comment:

azieazah said...

Yeahhh... benar-benar membantu. Ada kala operator memang sebut nama depa, tapi ada yg tidak. Ada operator sangat lemah lembut, ada tu kaku macam tak mo layan sangat.

Tapi rata-rata tak berani dah cakap kasar, sebab biasanya setiap perbualan dirakam untuk tujuan peningkatan perkhidmatan. Konon!