Saturday, December 4, 2010

petua lagi!!

kali ni aku nak kongsi petua lagi.. kebanyakan ibu2 muda macam aku ni (cewah! muda ke??) menghadapi masalah anak tak ada selera makan.. contoh paling senang macam hero kecik tak berapa gemor makan nasik.. macam2 kaedah dah buat.. kadang2 makan 2-3 sudu je.. pastu langsung tak nak.. penah tu bila tengok je aku pegang sudu nak suap.. langsung palingkan muka... tapi kalau hulur susu.. cepat je sambut..

bonda aku penah cakap kalau budak tak lalu (tak selera) makan ni biasanya ada cacing.. perlu diingat.. tak semestinya makan ikan banyak je ada cacing.. kalau asik minum susu je pun leh ada jugak.. tambah2 pulak bila time tido anak suka menonggeng punggung.. (ala2 org bersujud).. haa yang tu memang confirm ada cacing la tu...

aku sebenornye tak berapa nak caya sangat pada mulanya.. sampai laa satu petang tu.. bonda suruh mandikan hero dengan air daun.. tak mau tanya banyak.. aku ikut je cakap bonda.. aku amalkan 3 hari berturut2..

ada sekali tu hero dah melepas.. jadinya en suami punya giliran utk settle hero masa tu.. lepas je siap basuh suma.. en suami bagitau dia nampak cacing mati bersama2 t**k ammar.. heran jugak.. mana datangnye.. bila aku bagitau bonda.. terus bonda cakap cacing dah mati le tu tandanya.. sebab dah mandikan hero dengan air daun yg dia bagi tu... lupa lak nak bagitau.. pokok tu namanya pokok bunga jalan kedah.. kalau tempat lain tak tau la apa nama..


cenggini la rupa pokok bunga tu..

cara2nya: ramas daun dalam air.. bubuh laa dalam gayung.. kemudian siram anak sebagai bilasan yang terakhir.. tak yah bilas dgn air dah.. terus lap je badan anak tu.. insya ALLAH dengan izin Allah.. mujarab.. cuba la.. jangan lupa berselawat ke atas nabi..

1 comment:

azieazah said...

First time dengar nama daun Bunga Jalan Kedah... dan tak tau pun mandi dgn air daun leh matikan cacing dalam perut budak...

thanks berkongsi petua.