Saturday, December 4, 2010

bahasa SMS - ada ke?

tadi singgah umah kak Azie.. terbaca entry dia mengenai bahasa SMS.. kat sini terpanggil jugak nak mengulas di rumah sendiri..

ye laa sekarang ni memang trend budak2 guna bahasa SMS.. terlalu ringkas sampai kadang tu tak paham langsung nak baca.. kena baca 2,3 kali..

penah sekali tu aku bukak FB kengkawan anak sedara.. tengok dorang dok bersembang kat wall.. hish! naik berpinar mata nak baca..

aku pun kekadang ada jugak tersasul nak taip bahasa SMS ni.. tapi tak la keterlaluan sampai ringkasan perkataan tu menjadi ejaan yang lari jauh dari perkataan sebenar..

contoh :
  • aku = aq (mula2 aku baca ikut ejaan..2,3 baca baru la tau maksud sebenar..)
  • kalau = law (ingatkan maksud undang2..hehe)
  • cari = cri (aku ingatkan curi)
  • ke = krrr (ingatkan panggil ayam..)
ada lagi laa sebenaqnya.. tapi yang ni je aku ingat.. ish ish.. merosak bahasa kan? padan la budak2 yang amik exam bila kluaq je result yang teruk nye Bahasa Malaysia.. mau tak nye.. asik guna bahasa sms je..

salah satu faktor budak2 ni kebanyakkan guna prepaid.. nak sms panjang2 karang masuk sampai 2 pages..nanti kena charge lebih pulak.. tu la gamak nya pakat2 dok ringkas sakan tu.. huhu


p/s: cuma guna bahasa ringkas yang aku sendiri paham bila buat catatan masa meeting je... huhu

12 comments:

azieazah said...

Kita sebenarnya tak boleh salahkan bahasa sms di telefon bimbit. Dah nama pun Pesanan Ringkas, tentulah ringkas dan tujuan utk jimat kredit.

tapi bila menulis di blog, di medium yang bukan pesanan ringkas, tentu tak leh nak ringkas lagi.

Guna bahasa daerah ker, English ker tiada bersalahan langsung. Tatabahasa tak jaga pun masih boleh diterima, tapi kalu dah seperti contoh yg EJA bagi tu... adehhhh mencik lahhh...!

*mencik = benci.
Pun belajar dari budak2 yg bersms..

azieazah said...

Oh ya... entri terkini Kak Azie (8 malam) ada promote tentang blog awak.. hehehehe

Jangan marah aarrr...

eelobor said...

salam perkenalan.

seperti di entri kak azie, saya juga tidak berapa berkenaan dengan penggunaan bahasa sms jika menular ke dalam penulisan di blog. sebaiknya di gunakan bahasa yang biasa

Unknown said...

salam perkenalan...terjah dr blog kak azie..

panggil saya ayu....

tang bahasa sms tu...alahai...sangat setuju..tak boleh dibawa ke arah kebaikan...pernah sms adik..dia punya bahasa mak ko.....
salah faham akhirnya..

saya geram..telefon terus..senang cerita

Idalara said...

ye lah kadang2 terbaca sms anak2 pelik bin ajaib..mujurlah saya jenis mudah menangkap so dapat jugalah faham..

kalau kat blog pulak..kalau masuk blog yg guna bahasa sms terlalu tegar..sy dah tak masuk lagi sbb susah sangat nk faham.

ejaescobart said...

kak Azie,

betul laa kadang tu memang menci nak baca..

tima kasih akak promote blog saya.. iskk.. malu plak akak dok puji.. ahaks!

ejaescobart said...

eelobor,

terima kasih sudi singgah.. ;)

ejaescobart said...

ayu,

saya pun pernah lalui pengalaman yang sama... ingatkan sms tu ayat penyata je.. rupanya dia tanya.. adehh!! kan ke dah silap paham tang tu...

tima kasih sudi singgah ;)

ejaescobart said...

Idalara,

setuju sangat.. nak baca ulang banyak kali kan ke dah makan masa nak paham..

* suka makan tapi tak suka makan masa.. hehehe

mokja said...

Salam,selalunya skip saja blog itu kalau bahasa ala ala SMS.Tak kuasa nak pening kepala dok nak faham...lagilah veteran macam saya.

Anonymous said...

sakan la blog ko sekarang..... makin byk entry ko tulis.... komen pun banyak.... best... best... aku nak tanya sal pokok yg ko bg ammar mandi tu... bahasa sintifik tau tak... kot lah aku leh bagi anak aku mandi gak

ejaescobart said...

mokjadeandell,

terima kasih sudi singgah.. memang betul, pening kepala nak 'tangkap' apa yg di tulis..

shila,
nama saintifik dia aku tatau.. mintak maap.. tapi ko leh cam kot rupa pokok bunga tu.. kat kampung selalu ada org tanam..