Friday, December 31, 2010

petua - dari ekonomi handalan..

hari ni mendobi lagi.. semalam hujan renyai2 terus-terusan turun dari pagi hingga ke malam... kain yang bersidai pun tak berapa nak kering.. jadinya hari ni kena laa jugak dobi kalau tak tau la apa nak jadi dengan baju2 yang asyemm tu...

masa bukak pek sabun tadi aku sempat baca info yg ada di bahagian belakang pek bungkusan.. salah satunya yang menarik perhatian aku petua yang diberi.. huh! siap bagi petua lagi..

petua utk mencuci pakaian baru yang berwarna gelap... cuci dengan menggunakan air sejuk yang telah dicampur dengan satu sudu besar garam... cuci macam biasa laa ye.. tujuan garam dimasukkan ke dalam air sebab nak elakkan warna terus luntur walaupun baru 1 cucian...

sebenaqnya aku pun tak pasti petua ni ok ke tak..aku belum cuba lagi... kalau ada baju @ seluar baru nanti bleh laa cuba petua ni..

kali ni try jenis pulak.. (pic gugel je..)




* terima kasih ekonomi handalan.. ;)

2 comments:

azieazah said...

Apa yang Kak Azie buat sejak bertauhun-tahun lamanya, tidak pernah campurkan baju berwarna gelap dgn yang berwarna putih. Sebab tak mahu yg putih menjadi kusam..

Baju kerja pula tak pernah masuk mesin, semua baju kurung/baju kerja, basuh dengan tangan sejak dulu kala lagi. Tahan lama skit, sebab beli kain yang murah jer...:)

ejaescobart said...

kak Azie, memang rajin.. huhu.. Eja ni suma masuk mesin.. cuma baju2 kurung & tudung masuk karung laa.. kalau tidak.. memang jahanam lama dah..