Wednesday, October 5, 2011

entry panjang: sambungan mengomel...

masing-masing kita mempunyai pengalaman atau kenangan tersendiri di waktu bangku sekolah kan? ada yang manis.. ada yang pahit...


kalau setakat wakil sekolah main sukan atau pertandingan apa-apa pun memang dah jadi lumrah.. sebab masa aku sekolah dulu (ni cerita sekolah rendah la ni) adalah diwajibkan murid-murid mewakili sekolah dalam apa jugak acara di pertandingkan.. terutama murid darjah 6.. kalau menang tu memang menjadi sebutan cikgu2 laa.. siap diumumkan di perhimpunan...

itu kenangan manis..


yang pahit? setakat cikgu hukun dengan rotan di tangan, dengan pembaris panjang ke.. memang tak heran.. bukan tak heran sebab degil.. tapi sebab tau cikgu hukum sebab salah sendiri.. tapi masa aku darjah 3, aku ingat sampai sekarang.. kena marah dengan cikgu muzik, cikgu Azmi namanya... stail dia marah.. mesti tarik sideburn.. tak kira laki ka pompuan.. (dulu-dulu budak pompuan tak pakai tudung).. lepas kena tarik tu.. punya laa pedih...tapi zaman aku dulu, tak ada pulak aku dengar kawan-kawan yang balik mengadu kat mak bapak pasal kena hukum dengan cikgu.. aku lagi la tak berani nak buka cerita.. silap hari bulan Abah tambah dengan tali pinggang dia.. huh! tak sanggup...


kalau yang nakal tu cikgu mesti tibai dengan rotan.. tibai pun bukan la di bahagian badan macam tengah belakang tu.. selalu cikgu tibai di bahagian kaki.. sekali dengar libasan tu, aduh.. macam sakit sangat-sangat.. tapi sebenarnya rotan tu bukan libas kaki.. tapi libas kaki seluar je.. pasal tu bunyi bukan main kuat... yang kena hukum pun.. mengaduh beria je...


dan aku pasti, masa aku sekolah dulu... cikgu yang selalu dok hukum atau denda murid ni akan bagitau kenapa dia bagi hukuman tu.. dan ayat penutup hukuman.. "lain kali jangan buat lagi" walaupun tau kesalahan pasti berulang....


dulu, jarang aku tengok mak bapak datang sekolah jumpa cikgu sebab nak komplen.. melainkan mak bapak datang jumpa cikgu sebab nak bagitau anak dia sakit tak dapat satang sekolah atau nak bayar yuran... tapi zaman sekarang ni.. alahaii.... susah laa nak cakap..


mak bapak dulu malu nak cerita anak dia kena hukum dengan cikgu di sekolah.. sebab nanti dikatakan tak pandai didik anak sebab tu anak degil.. tapi sekarang ni... mak bapak pulak yang war-warkan satu kampung... alahai...


nakal budak sekarang tak macam budak dulu... budak dulu sungguh pun nakal tapi masih ada rasa hormat dengan cikgu.. tapi budak sekarang sudah la nakal, biadap pulak tu.. kalau begini la senario nya.. apa lah kaedah yang perlu diambil oleh cikgu-cikgu ni? nak biar saja ke.. dengan mengambil jalan "alah.. anak orang lantak mak bapak dia laa didik"




*susah kan?








3 comments:

azieazah said...

Kerjaya guru sungguh mencabar sekarang ni.

Malah boleh dikatakan nilai eksklusif guru itu tercalar apabila ada segelintir (nila) merosakkan susu sebelanga. Ada guru yang ada kes jenayah, buat gangguan seksual pada murid sendiri.. dan macam2 lagi yg zaman dulu tak pernah jadi pun.

Jadi masing-masing ada salah sendiri. Ibubapa pun semakin agresif sekarang.

Kementerian jugak yang pening.

Mamasya said...

Aslmkum Eja

Tkasih kunjung blogmamasya. budak2 dulu kalau kena denda..hukum...dah serik..takut dan hormat dg cikgu.cikgupun cukup dihormati dlm masyarakat. budak2 skrg tak takut dg cikgu...teringat masa akak jadi cikgu sambilan, kereta kwn kena calar dg student lepas cikgu menegur student tersebut buat hal...

E-na Lovely Kitchen said...

cikgu skrg byk cabarannya...kena sabar je dgn kerenah bdk2...kat jepun juga yg best...bdk2 masih sprt zmn kita dulu2..semua urusan diskul buat sendiri...sampaikan toilet pun students yg cuci..