Wednesday, December 12, 2012

masak tempoyak pucuk ubi kayu.. ~ edisi frust

Selasa..

semalam petang pegi beli durian dengab en suami.. dalam kepala otak dok bayangkan isi durian yg memag cun..mcm kakak2 blogger dok tayang dlm fb..

tapi memang frust bila apa yg dihajati jauh menyimpang.. ada tu dapat yg putik pun ada.. mcm nak pulangkan balik je putik dereyan tu pada tokey dia...dah laa sampai luka2 tangan masa nak bukak dereyan tu... :'(
lepas ni mmg aku tekad nak bawak bekas je bila beli dereyan.. suh je tokey tu yg bukak kan.. baru tau isi elok ke tak elok...

kesudahnye aku beli tempoyak dalam bekas tipuware kecik dengan rega 4 hengget... dah tu buntu pulak dok pikir nak masak apa..jenuh google...

last2 buat masak tempoyak je.. daun ubi kayu je yg ada pun.. lain2 daun tak jumpak... pastu aku beli biji petai sepeket.. nah!! amik kau... jenuh harun laa bilik air seminggu dua ni...


 
terus dari kuali... sila abaikan rupa kuali pusaka ini... 

resepi masak tempoyak versi aku (serba tak cukup bahan..)

ikan bilis segenggam (ikut genggaman tangan memasing ye.. ) ~ cuci dan ketepikan
pucuk ubi kayu secekak (ikut saiz tangan jugak..) ~ sebabkan maleh nak tunggu lelama aku rebus dulu kendian racik halus.. amik daun je tau...
tangkai tak mo.. (tapi aku pi bantai potong jugak.. geleng kepala en suami nengok.. hehe)
serai 3 batang ~ racik halus..
biji petai secekak ~belah (kalau nak banyak pun boleh.. tak dak masalah..)
cili padi 5-6 biji ~tumbuk lumat..
kunyit hidup lebih kurang seinci ~tumbuk lumat
tempoyak 4-5 sudu besar ~ aku taruk satu bekas yang selalu orang juai jeli kelapa kat kelantan tu... 
santan secukupnye ~aku guna santan kotak je.. (saiz kecik)

masukkan ikan bilis + bahan yang ditumbuk + santan dalam kuali.. 
kacau rasa.. tunggu sampai mendidih kendian masuk serai + petai... 
agak petai hempuk masukkan daun ubi kayu + tempoyak..
 kacau lagi sampai agak pekat...kepekatan ikut cita rasa sendiri..
kalau tempoyak jenis masam tak payah letak asam keping..
seimbangkan rasa masin, manis, dan masam ikut citarasa sendiri...
makan dengan nasik panas..tapi 
kalau nak makan dengan nasik sejuk pun tak dak sapa yang marah...hehehe





1 comment:

Kakcik Nur said...

Kakcik pernah makan masak tempoyak macam tu tapi tak pernah buat sendiri. :)