Friday, August 24, 2012

Ya Allah, berikan aku kekuatan.. #2



*sambungan..

 Ahad pagi.. aku sampai di wad lebih kurang  6:30 pagi... aku lihat Bonda gelisah toleh ke kanan toleh ke kiri.. macam mencari sesuatu..  aku usap kepala Bonda sambil panggilkan namanya.. dia pandang mata aku tapi pandangannya aku rasanya lain dari biasa.. mungkin Bonda nak sampaikan sesuatu.. sempat aku tanyakan kalau-kalau Bonda nak aku bacakan Yassin.. tujuan aku tanya hanya nak pastikan Bonda masih mendengar dan faham apa yang aku katakan... Bonda kedipkan mata tanda setuju..

 semasa aku bacakan yassin, aku terdengar seolah Bonda mengiyakan bacaan aku @ mungkin dia cuba ikut dengan suara dalamnya.. (aku tak tau macam mana nak gambarkan dengusan suara dalam.,. harap ada yang faham)..

habis je aku bacakan yassin.. nurse yg bertugas datang untuk mandikan Bonda @ lebih senang aku katakan lap Bonda dengan tuala basah.. masa aku beritahu Bonda yang nurse nak mandikan dia.. masa tu la Bonda mengaku @ mengiyakan dengan suara dalam seolah2 berdehem..

siap mandi dan salinkan baju.. sempat aku sapukan bedak pada Bonda.. tak lama lepas tu nurse masukkan susu ke dalam tiub (Bonda tak boleh menelan) kemudian masukan ubat jantung, darah tinggi + ulser perut..

tak sampai sejam dari saat Bonda di berikan susu + ubat.. aku nampak Bonda seolah keletihan.. mata semakin lemah.. aku sangkakan Bonda lali @ mengantuk sebab baru makan ubat.. sempat aku bisikkan pada Bonda.. "rehat lah.. jangan lupa sebut nama Allah dalam hati.." Bonda sempat kedipkan mata sebelum dia pejam..

rupanya itulah kali terakhir aku tatap mata Bonda...

tengah hari, Bonda masih lagi dapat gerakkan tangan kiri secara aktif walaupun mata terpejam.. tangannya masih lagi dapat meraba tiub yang dimasukkan ke hidung, meraba bucu baju dan butang baju.. malah saudara mara yang datang menziarah pun cuba bisikkan di telinganya Bonda masih lagi dapat memberikan respon..








*bersambung..

bila mana aku dikhabarkan perkara yang langsung aku tak duga... :((

2 comments:

azieazah said...

Berdebar membacanya...

ejaescobart said...

eja tengah kumpul kekuatan untuk bahagian 3..