Monday, August 6, 2012

kalakatar... di pegang lembik menggeletar??

Isnin..

 Sellamat bercuti Nuzul Al Quran... sat je rasa dah pun 17 Ramadhan...

aktiviti biasa bila cuti.. dok rumah pi dapor.. mai ke depan.. dah boring keluar ke pekan..


ni nak cerita pasai sejenis kuih orang Banjar.. yang selama ni aku pandai sebut je nama dia... 2 hari lepas baru aku makan buat kali pertama... dalam kepala dok pikir rasa kuih ni mesti rasa macam bengkang (bingka) tepung gandum yang biasa tu...

sekali aku dah cuba.. mak aih.. manis laa rasa dia.. ada rasa macam bengkang roti pun ada.. ada rasa lembik2 sikit sebab ada letak isi kelapa muda..

pada yang memang suka kuih ni sure boleh perabih 4-5 ketui sekali gus.. tapi aku ni tak berapa nak gemor rasa manis sangat.. boleh takat seketui setengah je laa...

apa pun aku memang tabik laa dengan orang yang pandai buat kalakatar ni.. sebab setahu aku proses nak buat dia bukanlah mudah... dari mula nak pilih kelapa muda.. sampai laa nak bakor kuih ni...

dan paling aku bangga.. aku dah pun berjaya cuba kuih yg agak pelik pada aku dengan jayanya... hahahaha (apa yg ko merepek ni eja oiiii)


pic aku google je.. ni laa rupa kalakatar..



*yay! berjaya jugak ada entry mengarut hari ni... :))

No comments: