Friday, January 17, 2014

bila cuti, masak, makan dan makan lagi....

As salam..


Cuti umum kali kedua dalam bulan Januari... tak berniat nak kemana-mana pun pada asalnya... tiba-tiba ajak incik somi memenuhi hajat misi pencarian stok makanan....


Memandangkan CNY minggu depan.. mesti bekalan protien yg segar payah nak dapat... kalau ada pun yang frozen je..


Misi kali ni ke Sg Udang, Pulau Pinang... sempadan dengan negeri Perak... masa perjalanan dari rumah lebih kurang 30 minit...

Sampai di lokasi dalam 10.30.. memang masa yg tepat.. sebab bot2 nelayan baru sampai di pangkalan... nampak ramai jugak org yang berhajat mcm aku.. (pic tak amik.. sebab dok seriau lantai licin & basah)


Hero kecik insan paling teruja... dapat tengok bot2 nelayan, ditambah dapat tgk ikan2 besar yg masing lagi bernyawa..(soheh la nyawa ikan ye dak?)...


Pengalaman baru jugak bagi aku..sebab seumur hidup tak pernah pun berada di lokasi mcm pagi tadi... hajat nak beli udang, sotong, ketam & ikan dipenuhi.. alhamdulillah.. aku dapat tahu harga ikan agak tinggi minggu ni berbanding minggu lepas.. rasanya minggu depan lagi tinggi.. sebab tokan2 ikan ni nak bercuti raya...


Ketam RM25, udang sekilo RM36, sotong sekilo RM15, ikan je tak ingat berapa rega.. suma sekali RM120.. kalau beli di pasar lebih dari rega yg aku bayar tadi..


Balik je terus operasi siang menyiang.. aku amik bahagian siang udang, sotong, ketam.. incik somi siang ikan... siap masak pun dah pukul 3 lebih... 


Hasilnya.. masakan tu tak laa sedap mana pun.. tapi sebab semuanya segar dari laut.. 'manis'nya memang terasa... syukur alhamdulillah rezeki Allah bagi hari ni... :)


3 comments:

nyanyisunyi said...

wah rajinnya mak yong masak arini ek..akak juga yg dah mula malas masak sebab tinggal berdua je..

azieazah said...

Bestnya... tapi sorry to say. Masih mahal.
Di Pasar Pudu sotong boleh dapat RM9 sekilo (boleh tahan besar), udang paling mahal RM30 dan ketam besar pun masih RM22 sekilo. Mungkin yg membezakan ialah segar laut dgn segar ais.

ejaescobart said...

Kak ida,

Yang masak incik somi.. eja siapkan bahan je.. hehehe..


Kak azie,
Masa beli kemarin ketam dok menguet2 lagi.. ikan tu dia boh ikut longgok.. tak juai ikut brp kita nak.. rega kat market masih tinggi mungkin sebab tak lama depa tokey2 ni nak cuti...