Tuesday, March 4, 2014

Dugaan bermula #3

As salam..

Entri tergendala berkali2 kerana masih dlm mode menyesuaikan diri.. masih belajar uruskan diri, anak2 & suami sendiri tagnpa bantuan org lain...


Jumaat petang aku gagahkan jugak diri ke klinik kesihatan walau keadaan diri tak berapa nak 'kuat' bergerak..


Sampai je terus bby di bawa masuk ke bilik rawatan.. nurse cucuk tapak kaki cek paras bilirubin dalam darah..


Bacaan paras bilirubin pada masa tu ialah 30.1mg/dL!!.. doktor pada masa tu dah pun sibuk tuliskan surat refer ke Hospital Parit Buntar.. pada masa tu kalau ditanya apa perasan aku.. terus terang aku cakap.. aku
jadi 'blank'.. tak tau apa  yg ada dlm kepala aku.. yg pasti aku tau aku akan masuk ward semula.. dan itu lah perkara yg paling aku tak nak bila sebut hospital kerajaan.. (akan aku ceritakan kemudian sebabnya dlm entri lain..)



Sampai di wad kecemasan.. doktor bertugas terus bagitau bby aku akan di ambil darah di bahagian tangan.. untuk cek lagi sekali paras biliburin.. aku mampu angguk saja..
Tak lama.. result pun keluar.. bacaan 28.6mg/dL.. masih lagi tinggi melebihi 25mg/dL..


Doktor terangkan pada aku paras bilirubin bby aku ni sangat sangat sangat tinggi... kemungkinan akan menjalani pemindahan darah.. Allahuakbar!!! Dugaan apakah kali ini?? Sampai mcm tu sekali serius jaundis anak aku..?


Sesungguhnya mmg aku tak menyangka perkara ni akan aku lalui.. pengalaman lepas.. anak aku dilahirkan tak cukup bulan (31 minggu) dari hari pertama sehingga ke 10 anak aku dipantau oleh doktor di ward SCN..(special care nursery)



Mmg aku tak jangka kali ni anak aku akan dapat jaundis di paras bahaya.. keadaan bby aktif.. menyusu setiap 1 - 2 jam sekali.. aku dok tekan2 dibahagian dahi, dagu, dada pun yg nampak hanyalah warna merah kemerahan.. bukan kekuningan..


Proses nak hantar aku dan bby ke Hospital Taiping diuruskan lepas maghrib.. sampai di wad pun dah hampir pukul 9..  bby aku terus diletakkan di bawah cahaya lampu.. (intensif fototerapi) dengan harapan dapat turunkan bacaan bilirubinnya...


Tapi Allah Maha Mengetahui apa yg terbaik buat hambanya.. bacaan biirubin tidak laa berkurangan malah meningkat menjadi 34mg/dL... Allahuakbar!!


Tanpa melengah masa doktor terus bawak bby aku ke ward SCN.. untuk prosedur Exchange Transfusion (ET) atau tukar darah..



Bawak yang aku maksudkan ialah mengusung baby cot bby aku.. macam tak percaya...kan? 2 orang staffnurse,seorang MO dan seorang Doktor Pakar mengusung bby cot anak aku dari wad bayi ke wad SCN yang jauhnya lebih kurang 300m menaiki jalan berbukit di tengah malam kira2 pukul 12 malam.. sampai mcm tu sekali seriuskah keadaan anak aku??






No comments: