Sunday, February 10, 2013

CNY : dok melepak makan, makan, makan...

Ini adalah entry yg tertunda..

Ahad,

malam tadi tak berapa boleh nak lena.. pung pang pung pang bunyi bunga api.. mujur laa mercun yang panjang tu depa tak bakar sama..

bangun  pagi bukak tv suma cita pasal raya.. maklumla raya depa.. suma pakat tunjuk tarian singa..

last-last masuk dapor selongkar peti ais jumpak jagung setongkol.. tu pun dah nyaris-nyaris nak kematu.. siap sagat bancuh tepung tunggu time nak goreng je.. sedang elok nak menggoreng encik Somi balik keja dengan daging & tetel + santan pekat (siap perah).. mintak buatkan gulai daging,..

lepas je siap cucur jagung, sesi menggulai pun bersambung.. disebabkan masak pun jarang-jarang aku dah terlupa nak setkan masa yang betul untuk bagi daging tu empuk..

oh ya mesti ada yang heran kenapa nak setkan masa plak kan? aku ni tak berapa berani nak masak guna dapor gas kalau melibatkan kuantiti banyak @ lauk yg jarang aku masak.. lagi satu sebab nak elakkan dapor mercik minyak sana sini... (konon dapor tu bersih sangattt...) jadinya aku guna periuk tekanan dari Amway je laa.. (peninggalan Arwah Bonda).. sepatutnya aku setkan masa dalam 30-35 minit utk daging tu empuk.. tapi sebab takut kentang pecah berderai aku setkan 15 minit dulu... kendian tengok daging belum cukup empuk.. last last kena 3 kali setkan 15 minit baru laa daging tu bleh dikunyah tanpa rasa cam chewing gum.. apa jadi kan kuah? hahaha.. 'pecah' la santan nya.. biasa kalau bab nak menggulai ni aku guna santan kotak je dan memang tak pernah jadi santan 'pecah' minyak.. tapi tadi dah guna santan fresh.. terima je laa akibatnye..

frust jugak laa mula tu bila tengok gulai daging tetel ni jadi lagu tu.. tapi bila tengok hero kecik makan kemain bertambah lega laa rasa hati.. oh ya kami hari ni makan gulai dengan nasik impit dan roti puri je.. (masih mood diet tak mo nasik... konon...~!!)

inilah hasil nya.. tadaaa....






No comments: