Saturday, February 18, 2012

Emas : antara kaya dan bahaya...

Sabtu...



tetiba cerita pasal emas.. macam pelik kan? tak.. tak.. aku bukan nak sembang bab beli emas atau saham emas.. cuma nak cerita sebab apa aku tak berapa nak pakai barang kemas (especially dari EMAS)...


sejak dua menjak lepas aku bersalinkan hero kecik.. cincin nikah dah makin kecik aku rasa.. (kecik?? hehe).. daripada aku nak paksa cincin tu dok di jari baik laa aku simpan buat sementara waktu.. konon tunggu cincin tu membesar @ jari aku mengecik... (iye la tu..). itu satu sebab aku tak pakai cincin..

satu lagi rantai leher.. aku tak berapa nak gemor sebab hero kecik suka tarik2 bila aku pakai masa dia baby dulu.. jadi sampai sekarang aku tak pakai.. kalau ada majlis2 tertentu je aku pakai.. (tu pun kalau aku rajin).. hehe..


tapikan kejadian pagi tadi betul-betul buatkan aku terpikir.. ada baiknya aku tak pakai barang kemas di rumah...


cita dia macam ni...


pagi tadi aku sebelum aku ke sekolah aku hantar Bonda ke rumah rakan sesuraunya bersama 2-3 orang makcik jiran aku.. (ada jemputan kenduri dia selamat)

sampai kat hujung simpang rumah rakan sesurau Bonda tu aku berhentikan kereta turunkan dorang... sambil tu mata aku pandang depan je... aku nampak dua orang remaja (sorang ateh motor, sorang lagi berjalan kaki) berdiri dekat sorang makcik... tetiba selang tak sampai seminit aku nampak remaja lelaki tu macam melarikan diri dari makcik tu.. dan dan tu aku nampak macik tu tersembam atas jalan... aku dah rasa tak sedap hati masa tu..


terus aku drive keta kat depan makcik tu.. aku tanya apa yang remaja tu ragut? dalam suara yang tersekat-sekat makcik tu bagitau rantai leher dia kena ragut... mata aku sempat pandang ke leher makcik tu.. memang nampak kesan cakar kemerah-merahan... dan masih tertinggal baki rantai leher yang putus lebih kurang dua inci...

di tangan makcik tu ada cebisan baju warna kelabu.. agaknya makcik tu sempat tarik baju je masa peragut tu tarik rantai dia..

makcik tu mintak aku kejar dua peragut tu kalau-kalau sempat.. aku pusing taman dua kali memang langsung tak nampak kelibat dorang... aku rasa dorang dah lari ke kawasan kilang... sebab masih awal lagi masa kejadian tu.. dalam 9:15.. suasana masih lengang...



**************


tengah hari.. aku ambik Bonda di rumah kenduri.. jumpa pulak dengan adik mangsa ragut... menurut kata makcik tu.. peragut tu mulakan taktik tanyakan alamat rumah orang..



*jadi, lepas ni kalau ada je yang tanyakan alamat rumah memang aku tak layan.. tambah-tambah yang bertanyakan tu naik motor...

No comments: