Saturday, August 14, 2010

3rd ramadhan..

salam.. hari ni dah hari ke 3 kita berpuasa.. alhamdulillah syukur.. aku masih lagi berpuasa.. hahahhaha... cuaca hari Jumaat penghulu segala hari bagi kawasan aku ni alhamdulillah panas pun tak laa terik sesangat.. sebelah tengah hari tadi hujan turun.. alhamdulillah sejuk sket.. dan dikala aku dok menaip ni pun masih lagi hujan..

time2 puasa ni kalau hujan yang siannya peniaga2 bazar ramadhan yang jual air.. sian aku tengok.. melengung je.. (melengung = melopong) tapi tu laa kan adat meniaga.. ada pasang surutnya.. tapi kalau time panas terik.. gerai yang jual air ni laa yang jadi tumpuan.. tak menang tangan nak layan pelanggan...

aku teringat puasa tahun lepas.. aku dan en suami selalu jugak laa pegi bazar ramadhan.. (ye laa kan time tu ammar blum ada lagi so bleh laa nak merempit pegi sana..) kalau naik kereta alamatnya jem laa.. jangan tak tau kat kg pun bleh jem tau.. ingat KL je ke bleh jem?? hehehe.. ok sambung balik cita... kami suka pegi bazar ramadhan dalam kul 6 lebih.. sebab apa lewat? sebab nak tunggu lelongan air.. hehehe... kami ni pegi bazar ramadhan pasal nak beli air je.. time dekat2 6:45 @ 7:00 mesti ada org yang lelong.. time tu laa aku & en suami serbu gerai air tu.. :P kalau harga biasa sebungkus RM1.. bila lelong RM1 = 3 bungkus... untung kan?? tapi bila dah berbuka dengan air je mula laa naik kembung perut.. nak solat pun terasa air berkocak dalam perut.. hahaha.. air peberet kami masa tu air kedondong dengan asam boi.. pergh.. sedap tuu... takat tembikai tu tak main laa.. selalu sangat dapat minum.. kalau sesapa tak pernah cuba, aku cadangkan esok pegi bazar ramadhan beli laa air tu.. soheh ada yang jual..

masa tahun 2007 aku kat Batu Pahat, berpuasa dengan kawan2 kat Maktab je.. kat sana bazar ramadhan nye banyak tempat.. pilih je laa.. dekat2 plak tu dari satu bazar dengan bazar yang lagi satu.. dulu menu peberet aku air durian belanda.. pergh.. memang terbaik laa.. pasalnya kat sana memang jual air durian belanda yang fresh.. terbaik dari ladang.. siap bleh demand nak isi buah banyak2 lagi.. kat tempat aku sekarang ni payah nak jumpak air ni.. mungkin sumber buah tu tak de.. tak pun org kat belah2 kg aku ni x pandai nak minum airnye... kalau ada yang jual pun bukan guna buah.. dorang guna kordial.. tak sedap.. rasa gula je lebih... bila dikenang2 zaman berpuasa di Maktab.. memang best.. iskk.. rindu plak kat kengkawan suma.. apa cita laa gamaknya dorang sekarang?? hmmm...

ni laa rupa durian belanda bagi yang tak tau.. (pic aku gugle je..)



ok laa jam pun dah kul 1 lebih karang aku nak bangun sahur... nasik suma dah masak.. karang bangun tinggal nak bancuh air je lagi utk en suami.. tido yok..

daaa..

No comments: